Austin A30 / A35

 

1951 – 1959

 

( GB )



 

 

Lata produkcji

Model

Silnik

Pojem-

ność skokowa

Moc

KM

Nadwozie

Wielkość produkcji

1951-56

A30

R4

803 cm3

30

Sedan, kombi

223 264

1956-59

A35

R4

948 cm3

34

129 245

 

Szczegółowe dane techniczne:

 

Silnik: rzędowy, czterocylindrowy, górnozaworowy z wałkiem rozrządu w korpusie

Średnica cylindra ´ skok tłoka:  57,9 mm ´ 76,2 mm / 62,9 mm ´ 76,2 mm

Pojemność skokowa: 803 cm3 / 948 cm3

Moc maksymalna: 30 KM przy 4800 obr/min / 34 KM przy 5100 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 54 Nm przy 2200 obr/min / 68 Nm przy 2000 obr/min

Stopień sprężania: 7,2:1 / 8,3:1

Układ zasilania: pojedynczy gaźnik Weber / Zenith

Układ napędowy: czterobiegowa skrzynia manualna, napęd przenoszony na koła tylne

Struktura nośna: nadwozie samonośne

Zawieszenie przednie: niezależne z wahaczami i sprężynami śrubowymi

Zawieszenie tylne: sztywny most napędowy i półeliptyczne resory piórowe

Hamulce: bębnowe z przodu i z tyłu, sterowane hydraulicznie, systemu Lockheed

Nadwozie: dwu- lub czterodrzwiowy czteromiejscowy sedan lub trzydrzwiowe kombi

Wymiary: długość 3460 mm, szerokość 1400 mm, wysokość 1480 mm

Rozstaw osi: 2010 mm / 2020 mm

Rozstaw kół: przód 1149 mm, tył 1137 mm

Masa własna: 680 kg / 690 kg

Przyśpieszenie 0 – 100 km/h: 38,0 s / 28,0 s

Prędkość maksymalna: 103 km/h / 120 km/h

Zużycie paliwa: 6,5 – 8,0 l/100 km

 

 

 

 

W 1948 roku powstał Morris Minor – samochód ustalający na długie lata kanon budowy małolitrażowego pojazdu na Wyspach Brytyjskich. Austin rywalizujący z Morrisem w ramach Nuffield Organisation szybko przedstawił swą odpowiedź, czyli kompletną konstrukcję małego samochodu o zwartej kompaktowej budowie. Tak powstał A30 zwany również Seven, gdyż firma upatrywała w nim kontynuatora sukcesów przedwojennego modelu.

Samochód łączył modny styl nadwozia z konserwatywnymi rozwiązaniami w zakresie podwozia. Jego mocnym atutem był jednak niewątpliwie silnik, całkowicie nowej konstrukcji znany jako BMC A – series, stosowany później w całej gamie produktów koncernu.

Samochód wystartował jako czterodrzwiowy sedan z niewygórowaną ceną 529 funtów. W 1953 roku dołączyła wersja dwudrzwiowa, zaś rok później przedstawiono odmianę Van oraz Estate Car czyli kombi o handlowej nazwie Countryman.

Austin A30 zdobył znaczną popularność, powstało go łącznie ponad 220 tys. sztuk. Był produkowany do 1956 roku, kiedy to zastąpiono go modelem A35.

Nowy A35 Seven zewnętrznie różnił się niewiele od poprzednika. W oczy rzucały się tylko światełka przednich kierunkowskazów wbudowanych teraz w błotniki. Zastosowano w nim za to powiększoną do 0,95 l odmianę silnika BMC A – series ( analogicznie do Minora w wersji 1000 ), co dodało autku więcej dynamiki.

Produkcja wersji podstawowej modelu A35 zakończyła się w zasadzie w 1959 roku, jednak odmiana Countryman była dostępna jeszcze przez trzy lata.