Datsun Bluebird P310/311/312

 

1959 – 1963

 

( J )

 


 

 

Lata produkcji

Model

Silnik

Pojem-

ność

Skokowa

Moc

KM

Nadwozie

Wielkość produkcji

1959

P 310

R4

988 cm3

37

Sedan, Kombi

 

1959

P 310

R4

1189 cm3

48

 

1960-61

P 311

R4

988 cm3

45

 

1960-61

P 311

R4

1189 cm3

60

 

1962-63

P 312

R4

988 cm3

45

 

1962-63

P 312

R4

1189 cm3

60

 

 

Szczegółowe dane techniczne:

P 310 1,0 l / P 310 1,2 l / P 312 1,2 l

 

Silnik: rzędowy czterocylindrowy górnozaworowy z wałkiem rozrządu w korpusie

Średnica cylindra ´ skok tłoka: 73 mm ´ 59 mm / 73 mm ´ 71 mm / 73 mm ´ 71 mm

Pojemność skokowa: 988 cm3 / 1189 cm3 / 1189 cm3

Moc maksymalna: 37 KM przy 4400 obr/min / 48 KM przy 4800 obr/min / 60 KM przy 4800 obr/min ( SAE )

Maksymalny moment obrotowy: 65 Nm przy 2400 obr/min / 84 Nm przy 2400 obr/min / 88,9 Nm przy 2400 obr/min

Stopień sprężania: 7,5:1 / 7,5:1 / 8,2:1

Układ zasilania: jednogardzielowy / jednogardzielowy / dwugardzielowy gaźnik dolnossący Nihon

Układ napędowy: skrzynia mechaniczna trzybiegowa całkowicie zsynchronizowana, napęd przenoszony na koła tylne

Struktura nośna: rama podłużnicowa z poprzeczkami

Zawieszenie przednie: niezależne z dwoma trójkątnymi wahaczami stabilizacyjnymi i sprężynami śrubowymi

Zawieszenie tylne: sztywny most napędowy z półeliptycznymi resorami piórowymi

Hamulce: bębnowe z przodu i z tyłu sterowane hydraulicznie

Nadwozie: czteroosobowe, czterodrzwiowy sedan bądź pięciodrzwiowe kombi

Wymiary: długość 3915 mm, szerokość 1496 mm, wysokość 1450 mm

Rozstaw osi: 2280 mm

Rozstaw kół: przód 1210 mm, tył 1190 mm

Masa własna: sedan 870 kg / 900 kg

Przyśpieszenie 0 – 100 km/h: b.d

Prędkość maksymalna: 105 km/h / 111 km/h / 128 km/h

Zużycie paliwa: 8,1 l/100 km / 8,9 l/100 km

 

 

 

 

W roku 1959 koncern Nissan Motors Co. Ltd. przedstawił pierwszą generację serii Bluebird. Była to rodzina małych rodzinnych sedanów, wygodnych, ekonomicznych, ubranych w gustowne, modne nadwozia. Technicznie samochód nie wniósł żadnych rewelacji, jednak zarówno jednostki napędowe jak i konstrukcja podwozia pozwalają sklasyfikować Bluebirdy jako pojazdy nowoczesne. Należy dodać, że był to pierwszy japoński samochód osobowy posiadający w pełni zsynchronizowaną trzybiegową skrzynię przekładniową.

Bluebird pierwszej generacji budowany był w trzech seriach oznaczonych jako 310, 311 i 312. Kolejne wersje zewnętrznie różniły się tylko detalami, szczególnie dotyczyło to  przedniego i tylnego pasa. Zasadnicze zmiany pod maską zaszły w 1960 roku, kiedy to w wersji 311 usprawnienia konstrukcyjne obydwu stosowanych silników spowodowały wzrost mocy o około 25%. Dzięki temu najszybszy z rodziny Bluebird mógł osiągnąć prędkość maksymalną 128 km/h.

Produkowany pod marką Datsun samochód wytwarzany był także w wersji uniwersalnej oraz w specjalnej odmianie dla kobiet „Fancy Deluxe”.

Bluebird stał się pierwszy prawdziwie światowym modelem firmy. Eksportowany był na wiele rynków światowych, doskonale sprzedawał się na rodzimym terenie. Dzięki stałemu wzrostowi produkcji tego modelu Nissan awansował na piąte miejsce w rankingu światowych producentów.