Dodge Challenger

 

1970 – 1974

 

( USA )

 

 

 

 

Lata produkcji

Model

Silnik

Pojem-

ność skokowa

Moc

KM

Nadwozie

Wielkość produkcji

1970

Basic

6R

3245 cm3

101

Coupe, cabriolet

 ( do 1972 r)

 

179 264

1971

Basic

6R

3245 cm3

125

1970-72

Basic

6R

3688 cm3

145

1970-74

Basic

V8

5212 cm3

230

1970-71

Basic

V8

5573 cm3

275

1972-73

340

V8

5573 cm3

280

Coupe

1970

T/A

V8

5573 cm3

290

Coupe

1974

360

V8

5900 cm3

290

Coupe

1971

R/T

V8

6277 cm3

275

Coupe, cabriolet

 

1970

         R/T

V8

6277 cm3

290

1971

R/T

V8

6277 cm3

300

1970

R/T

V8

6277 cm3

330

1970

R/T

V8

6277 cm3

335

1970-71

R/T

V8

6982 cm3

425

1970

R/T

V8

7212 cm3

375

1970-71

R/T

V8

7212 cm3

390

 

Szczegółowe dane techniczne:

Dodge Challenger Basic 3,7 / 340 / RT 6,3

 

Silnik: sześciocylindrowy, rzędowy typu Slant 6 / V8, górnozaworowy typu Small Block / V8 górnozaworowy typu Big Block

Średnica cylindra ´ skok tłoka: 86,4 mm ´ 104,6 mm / 102,6  mm ´ 84 mm / 107,9 mm ´ 85,8 mm

Pojemność skokowa: 3688 cm3 / 5573 cm3 / 6277 cm3

Moc maksymalna: 145 KM przy 4000 obr/min / 280 KM przy 4800 obr/min / 300 KM przy 5000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 256 Nm przy 2000 obr/min / 401 Nm przy 3600 obr/min / 440 Nm przy 3200 obr/min

Stopień sprężania: b.d

Układ zasilania: gaźnik jednogardzielowy / trzy podwójne gaźniki / cztery pojedyncze gaźniki

Układ napędowy: skrzynia biegów manualna czterobiegowa lub automatyczna trzystopniowa, napęd przenoszony na koła tylne

Struktura nośna: samonośne nadwozie stalowe

Zawieszenie przednie: niezależne z drążkami skrętnymi i hydraulicznymi amortyzatorami teleskopowymi

Zawieszenie tylne: sztywny most napędowy, półeliptyczne resory piórowe i wahacze poprzeczne

Hamulce: bębnowe z przodu i z tyłu

Nadwozie: dwudrzwiowe, czteroosobowe, typu coupe lub cabriolet ( do 1972 roku )

Wymiary: długość 4860 mm, szerokość 1940 mm, wysokość 1290 mm

Rozstaw osi: 2790 mm

Rozstaw kół: przód 1516 mm, tył 1565 mm

Masa własna: 1345 kg / 1405 kg / 1535 kg

Przyśpieszenie 0 – 100 km/h: 12,7 s / 7,4 s / 7,5 s

Prędkość maksymalna: 166 km/h / 215 km/h / 200 km/h

Zużycie paliwa: 14,3 l/100 km / 18,8 l/100 km / 17,7 l/100 km

 

 

 

Dodge Challenger wraz z siostrzanym modelem Plymouth Barracuda stanowiły schyłkowy produkt epoki, w której panowała moda na tzw. Pony-cars, czyli samochody mocne, szybkie i jednocześnie tanie. Klasę Pony – cars cechowały także mniejsze rozmiary niż większość amerykańskich krążowników szos, zaś ich nabywcami byli z reguły młodzi ludzie.

Challenger miał pozwolić koncernowi Chryslera uzyskać wpływy w segmencie rynku opanowanym przez Forda Mustanga oraz modele GM: Chevroleta Camaro i Pontiaca Firebird.

Atutami samochodu miała być opływowa linia nadwozia w odmianie coupe tradycyjnie nazywanej hardtop, oraz elegancja w odmianie z otwartym dachem zwanej convertible. Ponadto Challengera wyposażono w całą gamę silników sześcio- i ośmiocylindrowych o mocach od skromnych 101 KM, aż po siedmiolitrowe „Hemi” - prawdziwe potwory  przekraczające 400 KM.

Dodatkowo klientów miało przyciągnąć bogactwo i różnorodność wyposażenia. Samochód sprzedawano w trzech zasadniczych wersjach: podstawowej Basic, szybszej T/A ( nazwę zapożyczono od słynnych amerykańskich wyścigów Trans America ), oraz stojącej na szczycie hierarchii wersji Track and Road ( droga i teren ), czyli T/R.

Te wszystkie wyżej wymienione cechy zaowocowały błyskotliwym startem Challengera na rynku – w roku premiery sprzedano 76 935 egzemplarzy. Od początku wzięciem nie cieszyła się odmiana z otwieranym dachem, której przez dwa lata sprzedano tylko 5741 sztuk i dlatego z końcem 1971 roku została wykreślona z programu produkcyjnego.

Niestety Dodge padł ofiarą przemijającej mody na samochody typu Pony i jego sprzedaż zmniejszała się z roku na rok, osiągając 16 437 sztuk w 1974 roku. Stało się to przyczyną rezygnacji z dalszej produkcji Challengera.

Łącznie w ciągu pięciu lat powstało 179 264 egzemplarzy modelu Challenger.