GAZ A

 

1932 – 1936

 

( SU )



 

 

Lata produkcji

Model

Silnik

Pojem-

ność skokowa

Moc

KM

Nadwozie

Wielkość produkcji

1932-36

A

4R

3285 cm3

40

touring

41 917

 

Szczegółowe dane techniczne:

Silnik: czterocylindrowy, rzędowy, dolnozaworowy

Średnica cylindra ´ skok tłoka:  98,4 mm ´ 107,9 mm

Pojemność skokowa: 3285 cm3

Moc maksymalna: 40KM przy 2200 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: b.d

Stopień sprężania: 4,5:1

Układ zasilania: gaźnik typu Ford

Układ napędowy: skrzynia przekładniowa manualna, trzybiegowa, napęd przenoszony na koła tylne

Struktura nośna: rama stalowa z podłużnicami o przekroju ceowym

Zawieszenie przednie: oś sztywna z parą ćwierćeliptycznych resorów piórowych

Zawieszenie tylne: jw.

Hamulce: bębnowe sterowane mechanicznie działające na wszystkie koła

Nadwozie: czterodrzwiowe, pięciomiejscowe typu touring

Wymiary: długość 3875 mm, szerokość 1710 mm, wysokość 1780 mm

Rozstaw osi: 2630 mm

Pojemność zbiornika paliwa: 40 l

Masa własna: 1080 kg

Przyśpieszenie 0 – 80 km/h: 36,0 s

Prędkość maksymalna: 90 km/h

Zużycie paliwa: 12,0 l/100 km

 

 

 

 

 

Na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych na najwyższych szczeblach władzy Związku Sowieckiego zapadła decyzja o budowie rodzimego przemysłu samochodowego. Postanowiono oprzeć się na licencji, której udzielił na podstawie umowy z 1929 roku zawsze przychylnie nastawiony do Stalina Henry Ford. Dzięki amerykańskiej pomocy udało się też wybudować dwie nowoczesne fabryki: w Moskwie i Niżnym Nowogrodzie ( Gorki ).

W latach 1930-1931 w tych dwóch zakładach rozpoczęto montaż na niewielką skalę Forda model A rocznik 1930 z czterocylindrowym silnikiem. Po tym wstępnym okresie jako miejsce produkcji samochodu wybrano ostatecznie Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod ( GAZ ). Przeniesiono tam całą linię technologiczną a wytwarzany pojazd opuszczał już mury fabryki jako GAZ A.

Oficjalna sowiecka propaganda przedstawiała ten samochód jako pierwszy samochód osobowy produkcji radzieckiej zatajając fakt, iż w rzeczywistości była to tylko kopia modelu amerykańskiego, niezbyt zresztą nowoczesnego i udanego, o czym świadczy szybka rezygnacja z jego produkcji w USA.

GAZ A w zasadzie nie różnił się od swego pierwowzoru w zasadniczy sposób. Samodzielnie natomiast rosyjscy konstruktorzy pod kierownictwem Aleksieja Osipowicza opracowali na podstawie modelu seryjnego ciekawy projekt o nazwie Aero. Na podwoziu GAZ-a osadzono sportowe nadwozie o opływowych kształtach. Prototyp, który powstał w jednym zaledwie egzemplarzu osiągał prędkość 106 km/h.

Produkcja GAZ-a A trwała pięć lat, w czasie których mury fabryki opuściło 41 917 sztuk tego modelu. Na taśmach fabrycznych ustąpił on miejsca modelowi M1, który był pierwszym samochodem wytwarzanym w Gorki zaprojektowanym od podstaw w Związku Sowieckim.