Le Zebre Type A / Type B

 

1909 – 1910

 

( F )

 


 

 

Lata produkcji

Model

Silnik

Pojem-

ność

Skokowa

Moc

KM

Nadwozie

Wielkość produkcji

1909

A

1SV

616 cm3

6

Phaeton

 

1910

B

1SV

616 cm3

6

 

 

Szczegółowe dane techniczne:

Le Zebre Type A

 

Silnik: jednocylindrowy dolnozaworowy

Średnica cylindra ´ skok tłoka: 85 mm ´ 106 mm

Pojemność skokowa: 616 cm3

Moc maksymalna: 6 KM przy 1400 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: b.d

Stopień sprężania: b.d

Układ zasilania: gaźnikowy

Układ napędowy: skrzynia biegów o dwóch przełożeniach, napęd przenoszony za pomocą wału na koła tylne

Struktura nośna: stalowa rama

Zawieszenie przednie: belka osi ze wzdłużnymi resorami półeliptycznymi

Zawieszenie tylne: oś sztywna ze wzdłużnymi resorami półeliptycznymi

Hamulce: bębnowe tylko z tyłu

Nadwozie: jednodrzwiowe dwumiejscowe otwarte typu phaeton

Wymiary: długość 240 mm, szerokość 140 mm, wysokość b.d

Rozstaw osi: 1803 mm

Rozstaw kół: b.d

Masa własna: 400 kg

Przyśpieszenie 0 – 100 km/h: nd.

Prędkość maksymalna: 40 km/h

Zużycie paliwa: 6,0 l/100 km

 

 

 

 

 

Wytwórnię małolitrażowych samochodów Le Zebre w Puteaux założyli: Jules Salomon i Joseph Lamy. Opracowali oni wspólnie mały popularny pojazd, który wszedł do produkcji w 1909 roku jako model A.

Samochód posiadał bardzo nowoczesną konstrukcję. Napędzał go jednocylindrowy silnik dolnozaworowy chłodzony wodą. Tę jednostkę napędową umieszczano z przodu w pozycji stojącej. W układzie przeniesienia napędu zastosowano skrzynię biegów o dwóch przełożeniach do przodu i jednym do tyłu oraz wał napędowy. Zapłon odbywał się dzięki elektrycznemu iskrownikowi. Koła o rozmiarach 26 ´ 3 cale były jednakowej wielkości z przodu i z tyłu. Samochód, mimo że mieścił dwie osoby posiadał tylko jeden otwór drzwiowy od strony kierowcy.

Pierwszy Le Zebre był mały, zwrotny i tani, co zapewniło mu duże powodzenie. Producent zadbał nawet o tak prozaiczny element wyposażenia jak bagażnik. Stanowił go umieszczany z tyłu prosty kosz z wikliny. Mimo wielu uproszczeń i charakteru prostego środka lokomocji, Le Zebre był również solidny i niezawodny.

W 1910 roku ukazał się model B wyposażony w ten sam silnik, jednak z trzystopniową skrzynią biegów oraz możliwością zamówienia obszerniejszego czteroosobowego nadwozia.

Od 1911 roku wytwórnia rozpoczęła produkcję modelu C z silnikiem czterocylindrowym.

 

 

LE ZEBRE