Lagonda Rapier 10 HP

 

1934 – 1935

 

( GB )

 


 

 

Lata produkcji

Model

Silnik

Pojem-

ność

Skokowa

Moc

KM

Nadwozie

Wielkość produkcji

1934-35

Rapier

R4

1087 cm3

45

Tourer, coupe

335

 

Szczegółowe dane techniczne:

 

Silnik: czterocylindrowy rzędowy górnozaworowy z dwoma wałkami rozrządu w korpusie

Średnica cylindra ´ skok tłoka: 62,3 mm ´ 90 mm

Pojemność skokowa: 1087 cm3

Moc maksymalna: 45 KM przy 4500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: b.d

Stopień sprężania: 7,5:1

Układ zasilania: dwa gaźniki SU

Układ napędowy: preselekcyjna skrzynia biegów Wilson o czterech przełożeniach, napęd przenoszony na koła tylne

Struktura nośna: rama podłużnicowa z sześcioma poprzecznicami

Zawieszenie przednie: oś sztywna z półeliptycznymi resorami piórowymi

Zawieszenie tylne: sztywny most napędowy z półeliptycznymi resorami piórowymi

Hamulce: bębnowe Girling działające na wszystkie koła, sterowane mechanicznie

Nadwozie: dwudrzwiowe dwumiejscowe z metali lekkich; otwarte typu tourer lub zamknięte typu coupe

Wymiary: długość 3505 mm, szerokość 1461 mm

Rozstaw osi: 2540 mm

Rozstaw kół: b.d

Masa własna: 900 kg

Przyśpieszenie 0 – 100 km/h: b.d

Prędkość maksymalna: 120 km/h

Zużycie paliwa: 9,0 – 12,0 l/100 km

 

 

 

 

W 1933 roku podczas londyńskiego Salonu Samochodowego Lagonda przedstawiła mały pojazd sportowy nazwany Rapier. Jego pojawienie sprawiło długo komentowaną sensację, gdyż stało w sprzeczności polityką firmy, która konsekwentnie stawiała do tej pory na pojazdy wielkie i luksusowe. Mała Lagonda stanowiła wyłom w dotychczasowej praktyce, dodajmy niezwykle udany.

Konstruując Lagondę Rapier postawiono na wyrafinowaną technikę. Rzeczywiście trudno byłoby wówczas znaleźć tej klasy samochód dysponujący nowocześniejszym silnikiem. Podobne małe jednostki o dwóch wałkach rozrządu w głowicy stosowano w zasadzie wyłącznie w wyścigowych bolidach. Jeśli dodać do tego wyśmienitą skrzynię biegów Wilson oraz doskonałe hamulce to otrzymamy niemal idealny wzorzec małolitrażowego samochodu sportowego.

W 1934 roku zamówione egzemplarze mogli już odebrać pierwsi klienci. W wersji fabrycznej silnik osiągał moc 45 KM, jednak łatwo można było do niego zamontować sprężarkę. Tak podrasowane do 70 KM wozy udanie startowały w wyścigach. Samochody wyposażano w nadwozia w typowym brytyjskim stylu. Karosowano je w m.in. w takich w firmach jak Kingston Garage czy Whittingham&Mitchell.

W 1935 roku Lagonda popadła w poważne tarapaty finansowe. By ratować firmę przygotowano drastyczny program naprawczy. Jednym z jego elementów było wydzielenie ze struktur firmy osobnej wytwórni o nazwie Rapier Cars Ltd. i przekazanie do niej wszelkich praw i produkcji najmniejszej Lagondy. Od końca tegoż roku wóz ponownie znalazł się w sprzedaży, tym razem pod odrębną marką Rapier.