Lancia Lambda

 

1922 – 1931

 

( I )



 

 

Lata produkcji

Model

Silnik

Pojem-

ność skokowa

Moc

KM

Nadwozie

Wielkość produkcji

1922-26

Series 1-6

V4

2120 cm3

49

Kareta, touring

8600

1926-28

Series 7

V4

2370 cm3

59

1928-31

Series 8-9

V4

2570 cm3

69

4400

 

Szczegółowe dane techniczne:

Lancia Lambda series 1-6 / 7 / 8-9

 

Silnik: czterocylindrowy, widlasty 13 0, górnozaworowy z wałkiem rozrządu w głowicy

Średnica cylindra ´ skok tłoka: 75 mm ´ 120 mm / 79,3 mm ´ 120 mm / 82,5 mm ´ 120 mm

Pojemność skokowa: 2120 cm3 / 2370 cm3 / 2570 cm3

Moc maksymalna: 49 KM przy 3250 obr/min / 59 KM przy 3250 obr/min / 69 KM przy 3500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: b.d

Stopień sprężania: b.d

Układ zasilania: gaźnikowy

Układ napędowy: trzybiegowa mechaniczna skrzynia biegów, napęd przenoszony na koła tylne / czterobiegowa skrzynia mechaniczna dla samochodów od serii 5

Struktura nośna: stalowa, samonośna

Zawieszenie przednie: niezależne ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami hydraulicznymi

Zawieszenie tylne: sztywny most napędowy z półeliptycznymi resorami piórowymi i amortyzatorami ciernymi

Hamulce: bębnowe z przodu i z tyłu, sterowane mechanicznie

Nadwozie: czterodrzwiowe, czteromiejscowe typu kareta lub tourer

Wymiary: b.d

Rozstaw osi: 3098 mm, opcjonalnie od serii 6 – 3420 mm

Rozstaw kół: przód i tył 1360 mm

Masa własna: 780 kg

Przyśpieszenie 0 – 100 km/h: b.d

Prędkość maksymalna: 113 km/h / 125 km/h / -

Zużycie paliwa: b.d

 

 

 

 

W 1922 roku Vincenzo Lancia zaprezentował samochód który miał się stać kamieniem milowym w historii motoryzacji. Mowa o modelu Lambda, który produkowany był w dziewięciu seriach aż do roku 1931. W tej pionierskiej konstrukcji zastosowano wiele niespotykanych dotąd rozwiązań. Lambda jako pierwszy w świecie samochód wyposażona została w samonośne nadwozie o konstrukcji skorupowej oraz niezależne zawieszenie kół przednich. Równie świetne były pozostałe elementy pojazdu jak silnik czy skrzynia biegów. Wprowadzenie tak udanego modelu spowodowało szybki rozwój fabryki i jej możliwości wytwórczych, gdyż mimo wysokiej ceny nowa Lancia znalazła wielu nabywców potrafiących docenić jej wyjątkowość i nowoczesność.

W kolejnych wersjach wprowadzano zmiany. Rosła moc i pojemność skokowa silnika; przy niezmienionym skoku tłoka powiększano średnicę cylindra. W serii piątej wprowadzono czterobiegową skrzynię przekładniową, od serii szóstej klient miał możliwość wyboru rozstawu osi.

Ogółem zakłady Lancii wyprodukowały 13 000 modelu Lambda. W 1931 roku zadecydowano o wycofaniu go z produkcji. Został zastąpiony bliźniaczymi modelami Artena i Astura. Od 1929 roku dostępny był także pochodny model Dilambda napędzany silnikiem V8.