Mercedes-Benz  200 / 230 ( W 21 )

 

1932 – 1937

 

( D )



Model 200 cabriolet

 

Lata produkcji

Model

Silnik

Pojem-

ność skokowa

Moc

KM

Nadwozie

Wielkość produkcji

1932-37

W 21 - 200

R6

1961 cm3

40

Kareta, cabriolet, touring, roadster

9281

1936-37

W 21 - 230

R6

2229 cm3

55

Kareta, cabriolet, touring

6341

 

Szczegółowe dane techniczne:

Mercedes-Benz 200 / 230

 

Silnik: sześciocylindrowy, rzędowy, dolnozaworowy

Średnica cylindra ´ skok tłoka:  70 mm ´ 85 mm / 72,5 mm ´ 90 mm

Pojemność skokowa: 1961 cm3 / 2229 cm3

Moc maksymalna: 40 KM przy 3200 obr/min / 55 KM przy 3600 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 112 Nm przy 1100 obr/min (!) / 137 Nm przy 1800 obr/min

Stopień sprężania: 6,5:1 / 6,6:1

Układ zasilania: gaźnik opadowy marki Solex 30 BLFV / Solex 30 JFFK

Układ napędowy: skrzynia biegów mechaniczna niezsynchronizowana o trzech przełożeniach, z biegiem czwartym w charakterze nadbiegu włączanego preselekcyjnie, napęd przenoszony na koła tylne

Struktura nośna: stalowa rama

Zawieszenie przednie: niezależne z wahaczami i resorem poprzecznym

Zawieszenie tylne: niezależne z wahaczami i podwójnymi sprężynami śrubowymi

Hamulce: bębnowe z przodu i z tyłu, sterowane hydraulicznie systemu Ate - Lockheed

Nadwozie: stalowe oparte na szkielecie drewnianym, dwu- lub czterodrzwiowe, cztero- sześciomiejscowe zamknięte typu kareta lub otwarte typu tourer, cabriolet lub dwudrzwiowy, dwumiejscowy roadster

Wymiary: długość 4060-4150 mm / 4390 mm – 4550 mm, szerokość 1630 mm, wysokość 1580 mm / 1600 mm

Rozstaw osi: 2700 mm ( roadster 2600 mm) / 3050 mm

Rozstaw kół: przód 1340 mm, tył 1380 mm

Pojemność zbiornika paliwa: 38 l / 45 l

Masa własna: 1130 – 1350 kg / 1500 kg

Przyśpieszenie 0 – 100 km/h: b.d

Prędkość maksymalna: 98 km/h / 110 km/h ( roadster 115 km/h )

Zużycie paliwa: 13,0 l/100 km / 16,0 l/100 km

 

 

Model 200 roadster

 

Model W 21 należał w latach trzydziestych do średniej klasy produktów firmy ze Stuttgartu. Pomyślany jako samochód codziennego użytku dla nieco zamożniejszych obywateli wyposażony był w silniki sześciocylindrowe, których litraż tradycyjnie służył do określenia nazwy modeli. Zadebiutował z jednostką dwulitrową jako Mercedes – Benz 200, po czterech latach dołączyła wersja 230 nie tylko z większym silnikiem, ale i z większym nadwoziem.

Obydwie odmiany produkowane były w przebogatej palecie różnych nadwozi zamkniętych i otwartych. Nadwozie typu kareta ( limuzyna ) oferowana była w dwóch długościach podwozia: standardowej oraz wydłużonej o nazwie Pullman.

Szczególną atrakcyjnością i elegancją wyróżniały się roadstery, w których montowano wyłącznie dwulitrowe silniki. Składano je tylko do 1936 roku i powstało ich zaledwie 110 egzemplarzy.

Ceny poszczególnych wersji modelu W 21 kształtowały się bardzo różnie: od 5200 – 5300 RM za limuzynę 200 po 6400 RM za cabriolet lub roadster 200 oraz od 5900 RM za limuzynę 230 do 8400 RM za cabriolet 230.

W 1936 roku do nadwozia identycznego jak W 21 230 zamontowano silnik wysokoprężny tworząc typ W 138.

Ogółem do 1937 roku zbudowano 15 622 sztuk modelu W 21, z czego większość z mniejszym, dwulitrowym silnikiem. Na taśmach produkcyjnych W 21 został zastąpiony przez model W 143.