Packard Twin Six

 

1915 – 1923

 

( USA )



 

 

 

Lata produkcji

Model

Silnik

Pojem-

ność skokowa

Moc

KM

Nadwozie

Wielkość produkcji

1915-16

1-25,1-35

V12

6950 cm3

88

Limuzyna, touring

16 689

1916-17

2-25,2-35

V12

6950 cm3

88

1918-19

3-25

V12

6950 cm3

90

Limuzyna, touring

18 357

1918-23

3-35

V12

6950 cm3

90

 

Szczegółowe dane techniczne:

Packard Twin Six 1-25 / 1-35

 

Silnik: V12, 600, dolnozaworowy

Średnica cylindra ´ skok tłoka:  76,2 mm ´ 127 mm

Pojemność skokowa: 6950 cm3

Moc maksymalna: 88 KM przy 2600 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: b.d

Stopień sprężania: b.d

Układ zasilania: gaźnikowy

Układ napędowy: skrzynia biegów mechaniczna trzybiegowa, napęd przekazywany na koła tylne

Struktura nośna: rama dzielona z podłużnicami wykonanymi ze stalowych ceowników

Zawieszenie przednie: zależne; belka sztywna i półeliptyczne resory piórowe

Zawieszenie tylne: sztywny most napędowy z półeliptycznymi resorami piórowymi

Hamulce: bębnowe działające tylko na koła tylne

Nadwozie: cztero – lub pięciomiejscowe, otwarte typu touring lub zamknięte typu limuzyna

Wymiary: b.d

Rozstaw osi: 3175 mm w modelu 1-25 lub 3429 mm w modelu 1-35

Masa własna: b.d

Przyśpieszenie 0 – 100 km/h: b.d

Prędkość maksymalna: 112 km/h

Zużycie paliwa: 20 l/100 km

 

 

 

W maju 1915 roku firma Packard zaprezentowała swój nowy samochód – rewelacyjny model Twin Six. Był to pierwszy na świecie samochód osobowy napędzany dwunastocylindrowym silnikiem o widlastym układzie cylindrów. Pojazd był dziełem wiceprezesa firmy Jesse G. Vincenta, który był autorem zarówno części mechanicznej jak i nadwozia. Sam silnik okazał się wkrótce tak wspaniale sprawny, elastyczny i niezawodny, że jego twórcę okrzyknięto „geniuszem mechaniki”.

Ten genialny samochód był jednocześnie tak okazały i reprezentacyjny, że chętnie pokazywali się w nim dygnitarze, politycy i koronowane głowy. Packardem Twin Six jeździli m.in. prezydent USA Warren Harding i car Mikołaj II.

Samochód produkowany był w dwóch wersjach różniących się rozstawem osi    25 i 35 cali  ( stąd oznaczenie modeli ). Od 1916 roku wytwarzane były pojazdy drugiej serii, zaś od 1918 trzeciej serii. Te ostatnie miały nieco zwiększoną moc silnika. Od 1920 roku produkowano już tylko jedną wersję z rozstawem osi 35 cali.

Mimo wielu nowatorskich rozwiązań technicznych, skomplikowanej konstrukcji i używania dobrych jakościowo materiałów Packard Twin Six nie był wcale drogi jak na klasę, którą reprezentował. Wersja 1-25 kosztowała 2750 – 4200 $, natomiast wersja 1-35 3200 – 4800 $ w zależności od nadwozia i wyposażenia.

Nic zatem dziwnego, że samochód sprzedawał się wyjątkowo dobrze i w ciągu 9 lat zdołał znaleźć aż 35 046 nabywców.