Stutz Bearcat

 

1914 – 1917

 

( USA )



 

 

Lata produkcji

Model

Silnik

Pojem-

ność skokowa

Moc

KM

Nadwozie

Wielkość produkcji

1914-17

Bearcat Speedster

R4

6388 cm3

60

roadster

 

 

Szczegółowe dane techniczne:

 

Silnik: czterocylindrowy, rzędowy, dolnozaworowy

Średnica cylindra ´ skok tłoka:  120,6 mm ´ 139,7 mm

Pojemność skokowa: 6388 cm3

Moc maksymalna: 60 KM przy 1500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: b.d

Stopień sprężania: b.d

Układ zasilania: gaźnikowy

Układ napędowy: trzybiegowa skrzynia mechaniczna przenosząca napęd na koła tylne

Struktura nośna: rama stalowa oparta na podłużnicach ceowych i spłaszczonych wspornicach poprzecznych

Zawieszenie przednie: zależne, belka sztywna i półeliptyczne resory piórowe

Zawieszenie tylne: sztywny most napędowy z półeliptycznymi resorami piórowymi

Hamulce: bębnowe tylko z tyłu

Nadwozie: dwuosobowe typu roadster

Wymiary: b.d

Rozstaw osi: 3048 mm

Rozstaw kół: przód i tył 1422 mm

Masa własna: 2250 kg

Przyśpieszenie 0 – 100 km/h: b.d

Prędkość maksymalna: 121 km/h

Zużycie paliwa: b.d

 

 

 

 

Bearcat to pierwszy sportowy model przeznaczony do poruszania się w ruchu drogowym wypuszczony przez firmę Stutz. Jego bezpośrednim poprzednikiem był samochód wyścigowy o tej samej nazwie, za kierownicą którego Harry C. Stutz, założyciel marki, osiągał znaczące sukcesy w wyścigach Indianapolis w 1912 roku.

Ze swego wyścigowego protoplasty Bearcat Speedster przejął nie tylko urok, ale i całą surowość, zupełny brak wygód i ascetyczne wręcz wyposażenie. Sprzedawany był wyłącznie z odkrytym nadwoziem, zaś z przodu jedyną osłonę kierowcy stanowiła maleńka okrągła szybka osadzona na kolumnie kierownicy. Sztywne zawieszenie z półeliptycznymi resorami piórowymi nie zapewniało komfortu jazdy nawet w minimalnym stopniu.

Choć w wersji drogowej stosowano wolnoobrotowe, dolnozaworowe silniki Wisconsin osiągające moce dużo niższe niż ich wyczynowe odpowiedniki, to i tak Stutz oferował znakomite osiągi oraz prestiż i sławę samochodu znanego z wyścigowych torów.

Skusiło to wielu klientów spragnionych mocnych wrażeń i emocji. Dzięki temu wkrótce Stutz stał się liczącym producentem samochodów sportowych w Stanach Zjednoczonych, z powodzeniem konkurującym z tak znanymi markami jak choćby Mercer.

Kariera modelu Bearcat była tyleż błyskotliwa, co krótka. Rosnące wymagania klientów sprawiły, że jego surowość i prostota musiały ustąpić bardziej wyrafinowanym konstrukcjom, w większym stopniu uwzględniającym wygodę podróżowania.