Toyota Sports 800

 

1965 – 1969

 

( J )



 

 

Lata produkcji

Model

Silnik

Pojem-

ność skokowa

Moc

KM

Nadwozie

Wielkość produkcji

1965-69

Sports 800

R2

790 cm3

49

Targa

3131

 

 

Szczegółowe dane techniczne:

 

Silnik: dwucylindrowy typu boxer z wałkiem rozrządu umieszczonym w korpusie

Średnica cylindra ´ skok tłoka:  83,1 mm ´ 72,9 mm

Pojemność skokowa: 790 cm3

Moc maksymalna: 49 KM przy 5400 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 72 Nm przy 3800 obr/min

Stopień sprężania: 9,0:1

Układ zasilania: gaźnikowy

Układ napędowy: czterobiegowa ręczna skrzynia biegów, napęd przenoszony na koła tylne

Struktura nośna: b.d

Zawieszenie przednie: niezależne z hydraulicznymi amortyzatorami teleskopowymi

Zawieszenie tylne: sztywna oś napędowa ze sprężynami śrubowymi

Hamulce: bębnowe z przodu i z tyłu

Nadwozie: stalowe dwudrzwiowe, dwumiejscowe ze zdejmowanym dachem typu hardtop wykonanym z aluminium

Wymiary: długość 3580 mm, szerokość 1466 mm, wysokość 1176 mm

Rozstaw osi: 2000 mm

Rozstaw kół: przód 1204 mm, tył 1161 mm

Masa własna: 580 kg

Przyśpieszenie 0 – 100 km/h: 16,8 s

Prędkość maksymalna: 156 km/h

Zużycie paliwa: 5,1 l/100 km

 

 

 

 

 

 

 

Model Sports 800 był pierwszym sportowym pojazdem Toyoty. Zbudowany na podwoziu małolitrażowego samochodu Publica zachwycał linią nadwozia i osiągami, zupełnie niezwykłymi jak na pojazd wyposażony w dwucylindrowy silnik o pojemności zaledwie 800 cm3.

Atrakcyjne nadwozie wyposażono dodatkowo w odejmowany dach typu hardtop wykonany ze stopu aluminium. Umożliwiało to pełne rozkoszowanie się jazdą niczym w prawdziwym cabriolecie z prędkością maksymalną dochodzącą niemal 160 km/h.

Mimo niewątpliwych zalet i wysokich właściwości trakcyjnych samochód nie zdobył popularności i nie przyniósł oczekiwanych zysków, choć i tak Toyota była z niego niezmiernie dumna. Dla masowego producenta solidnych, ale niczym specjalnym się nie wyróżniających pojazdów takie modele bywają bardzo ważne i skutecznie wpływają na wizerunek marki w dłuższej perspektywie czasowej.

Zatem Sports 800 z jednej strony był bardzo drogi – w Japonii kosztował 2 380 000 jenów, a na eksport wysłano tylko niewielką partię egzemplarzy, ale z drugiej strony stanowił wizytówkę technicznych i stylistycznych możliwości firmy i jednocześnie był zapowiedzią następnego sportowego modelu sygnowanego znakiem Toyoty – prawdziwie elektryzującego pojazdu 2000 GT.