Volkswagen K 70

 

1970 – 1974

 

( D )

 


 

 

 

Lata produkcji

Model

Silnik

Pojem-

ność

skokowa

Moc

KM

Nadwozie

Wielkość produkcji

1970 - 74

K 70

4R

1605 cm3

75

sedan

 

210 082

1970 - 73

K 70 S

4R

1605 cm3

90

sedan

1973 - 74

K 70 LS

4R

1807 cm3

100

sedan

 

 

Szczegółowe dane techniczne:

K 70 / K 70 S / K 70 LS

 

Silnik: czterocylindrowy, rzędowy, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony z przodu

Średnica cylindra ´ skok tłoka:  76 ´ 82 mm / 76 ´ 82 cm / 76 ´ 87 mm

Pojemność skokowa: 1605 cm3 / 1605 cm3 / 1807 cm3

Moc maksymalna: 75 KM przy 5200 obr/min / 90 KM przy 5200 obr/min / 100 KM przy 5300 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: b.d

Stopień sprężania: 8:1 / 9,5:1 / 9,5:1

Układ zasilania: Gaźnik typu Solex 40 DDH

Układ napędowy: czterobiegowa przekładnia mechaniczna całkowicie zsynchronizowana, przenosząca napęd na koła przednie

Struktura nośna: samonośna

Zawieszenie przednie: poprzeczne wahacze trójkątne, kolumny Mc Phersona i stabilizator

Zawieszenie tylne: trójkątne wahacze wleczone, amortyzatory teleskopowe ze sprężynami śrubowymi

Hamulce: dwuobwodowe ze wspomaganiem, z przodu tarczowe, z tyłu bębnowe z regulacją siły hamowania

Nadwozie: czterodrzwiowe typu sedan lub kombi

Wymiary: długość 4420 mm, szerokość 1685 mm, wysokość 1450 mm

Rozstaw osi: 2690 mm

Rozstaw kół: przód 1390 mm, tył 1425 mm

Pojemność bagażnika: 600 l

Ogumienie: 165 SR 14

Masa własna: 1100 kg

Przyśpieszenie 0 – 100 km/h: 16,0 s / 13,9 s / 12,2 s

Prędkość maksymalna: 148 km/h / 158 km/h / 170 km/h

Zużycie paliwa: 10,2 l/100 km / 11,5 l/100 km / 14,0 l/100 km

 

 

 


 

 

 


K 70 był następnym, po Ro 80 projektem firmy NSU, stąd wyraźnie widoczne jest zewnętrzne podobieństwo obu samochodów. Premiera modelu była przewidziana na 1969 rok podczas salonu genewskiego, jednak przejęcie NSU przez Volkswagena sprawiło, że projekt został odłożony na półkę na okres jednego roku.

Ostatecznie samochód wszedł do produkcji w 1970 roku już jako Volkswagen. Nowy samochód w wewnętrznej nomenklaturze koncernu oznaczono jako typ 48. Był to pierwszy Volkswagen z silnikiem umieszczonym wzdłużnie z przodu i z napędem na koła przednie, zdecydowanie najbardziej nowoczesny w gamie oferowanych modeli, wśród których do niedawna jeszcze królowały pojazdy wyposażone w chłodzone powietrzem silniki. Dowodem uznania dla nowoczesnych rozwiązań było uhonorowanie pojazdu drugim miejscem w plebiscycie Samochód Roku 1970.

K 70 wytwarzany był w nowym zakładzie produkcyjnym w Salzgitter, gdzie specjalnie w tym celu powstała nowa fabryka. Produkcja nie trwała długo, bo tylko do końca 1974 roku. Właśnie w tym czasie K 70 musiał ustąpić miejsca nowej generacji samochodów Volkswagena z silnikami umieszczonymi poprzecznie z przodu.

Ogółem w latach 1970 – 1974 z taśmy produkcyjnej wyjechało 210 082 egzemplarzy modelu K 70.