Volkswagen Scirocco

 

1974 – 1981

 

( D )

 


 

 

Lata produkcji

Model

Silnik

Pojem-

ność skokowa

Moc

KM

Nadwozie

Wielkość produkcji

1974-79

L

R4

1093 cm3

50 (52)*

Coupe

506 109

1974-76

S, LS

R4

1457 cm3

70

1976-77

S, LS, GT

R4

1471 cm3

85

1976-77

S, LS, GL

R4

1588 cm3

75

1976-81

GTI

R4

1588 cm3

110

1977-81

S, LS

R4

1457 cm3

70

1978-81

S, LS, GT

R4

1588 cm3

85 (79)*

1979-81

L, GL

R4

1272 cm3

60 (58)*

* wersja eksportowa

 

Szczegółowe dane techniczne:

Volkswagen Scirocco 1,1L / 1,5LS / GTI

 

Silnik: rzędowy czterocylindrowy górnozaworowy z wałkiem rozrządu w głowicy

Średnica cylindra ´ skok tłoka: 69,5 mm ´ 72 mm / 79,5 mm ´ 73,4 mm / 79,5 mm ´ 80 mm

Pojemność skokowa: 1093 cm3 / 1457 cm3 / 1588 cm3

Moc maksymalna: 50 KM przy 6000 obr/min / 70 KM przy 5600 obr/min / 110 KM przy 6100 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 80 Nm przy 3000 obr/min / 112 Nm przy 2500 obr/min / 140 Nm przy 5000 obr/min

Stopień sprężania: 8,0:1 / 8,2:1 / 9,5:1

Układ zasilania: gaźnik dolnossący Solex 31 / Solex 35 / elektroniczny wtrysk paliwa Bosch K-Jetronic

Układ napędowy: skrzynia biegów manualna o czterech lub pięciu przełożeniach (skrzynia automatyczna dostępna jako opcja), napęd przenoszony na koła przednie

Struktura nośna: samonośna

Zawieszenie przednie: niezależne z wahaczem poprzecznym, sprężynami śrubowymi i amortyzatorami teleskopowymi

Zawieszenie tylne: niezależne ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami teleskopowymi (wersja GTI także stabilizator poprzeczny)

Hamulce: z przodu tarczowe z tyłu bębnowe, sterowane hydraulicznie

Nadwozie: stalowe trzydrzwiowe 2+2 typu coupe.

Wymiary: długość 3875, szerokość 1625 mm, wysokość 1310 mm (GTI: długość 1385 mm, szerokość 1625 mm, wysokość 1295 mm)

Rozstaw osi: 2400 mm

Rozstaw kół: przód 1390 mm / 1405 mm, tył 1360 mm / 1369 mm

Masa własna: 780 kg / 800 kg / 800 kg

Przyśpieszenie 0 – 100 km/h: 15,5 s / 12,3 s / 8,8 s

Prędkość maksymalna: 144 / 162 / 185 km/h

Zużycie paliwa: 8,0 / 8,3 / 7,8 l/100 km

 

 

 

 

VW Scirocco zaprezentowano wiosną 1974 roku podczas salonu w Genewie. Był to samochód z uniwersalnym trzydrzwiowym nadwoziem zaprojektowanym przez Giugiaro, łączącym cechy funkcjonalne znamionujące hatchbacka z cechami sportowymi charakterystycznymi dla coupe.

Posiadał dużą różnorodność jednostek napędowych o pojemności od 1,1 l do 1,6 l, zaś zakres mocy oscylował od skromnych 50 KM aż po całe 110 KM w najbardziej usportowionej i budzącej uznanie wersji GTI. Wspólne było umiejscowienie głównych mechanizmów: silniki zblokowane ze skrzynią biegów i przekładnią główną umieszczano poprzecznie z przodu. Scirocco wykorzystywał płytę podłogową stosowaną w Audi 80 i Volkswagenie Passacie.

Scirocco produkowany był w Osnabruck i w zamierzeniu miał być następcą samochodów sportowych Karmann-Ghia wytwarzanych niegdyś na bazie „Garbusa”. Samochód nie posiadał charyzmy dawnych modeli, jednak stał się dużym komercyjnym sukcesem, o czym dobitnie świadczy liczba ponad pół miliona sprzedanych egzemplarzy. Za bardzo przystępną cenę Volkswagen zaoferował bowiem zgrabny i praktyczny samochód, który jeszcze na dodatek wyglądał na szybki, rasowy wóz sportowy.